Sanat
Moment/An Sergileri Sanat Gündemindeki Yerini Tekrar Alıyor
Beş yıl önce sanatseverlerle vedalaşan Maçka Sanat Galerisi (MSG), 200’ü aşkın yerli ve yabancı sanatçıyla geçen 40 yıl ardından, Rabia Çapa’nın kurumu devrettiği kızı Didem Çapa ile verdiği ortak karar ile, sanatçı, akademisyen Serhat Kiraz ve sanatçı ve bilgisayar programcısı Hakan Gündüz’ün ‘Moment/An’ isimli sergileri ile sanat gündemindeki yerini tekrar alıyor. Sergi, MSG’de 16 Kasım ve 18 Aralık tarihleri arasında yer alacak.
1976’da, Rabia Çapa ve 1989’da aramızdan ayrılan kız kardeşi, Varlık Yalman Sadıkoğlu tarafından İstanbul Maçka Mim Kemal Öke Caddesi’ndeki modern yapıda kurulan Maçka Sanat Galerisi (MSG), kuruluşundan 40 yıl sonra 2016’da Rabia Çapa’nın verdiği karar ile sanatseverlere veda etti.
Sinan Ödüllü Mimar Mehmet Konuralp, Aydınlatma tasarımcısı Şazi Sirel ve Grafik Tasarımcı, ressam Mengü Ertel’in imzalarıyla 80 m2’lik bir alanda kurulan MSG, bu süreçte arşivini Vehbi Koç Vakfı’na devrederek yine Rabia Çapa ile Sanat Tarihçi, Eleştirmen Dr.Necmi Sönmez editörlüğü ile, kurumun 200’ü aşkın sergilik tarihini farklı kalemlerle belgeleyen ‘Görünmeyene Bakmak’ isimli bir kitabı arşivlerin ve kamuoyunun ilgisine sundu.
MSG şimdi, 40 yıl ardından geçen beş yıldan sonra, Çapa’nın kurumu devrettiği kızı Didem ile verdiği ortak karar doğrultusunda, çağdaş Türkiye sanat tarihine katkıda bulunmuş sanatçı, akademisyen Serhat Kiraz ve sanatçı, bilgisayar programcısı Hakan Gündüz’ün ‘Moment/An’ isimli sergileriyle sanat gündemindeki yerini tekrar alıyor.
Sergide deneyimlenecek yapıtlar bu kez, Mimar Konuralp’in kullandığı 10 x 10 cm’lik ham seramik karoların da etkisi ile, karakteristik denebilecek iç ve dış tasarımı vesilesiyle – kurumu fiziksel ve meta-fiziksel bir ‘harita-metod’ defterine büründüren mekânda- izleyicileri zamana ilişkin uçsuz, bucaksız bir tecrübeye davet ediyor.
Moment/An projesiyle Kiraz ve Gündüz, insanoğlunun varoluşunu emek, farkındalık ve mülkiyet gibi unsurlarla farklı disiplinler üzerinden hesaplanabilir, kazanılabilir, sorgulanabilir ve harcanabilir kılan ‘zaman’a verdikleri fiziksel, kavramsal, akustik, görsel ve kişisel yorumları bitiştiriyor. İkili, kavramsal ve deneyimsel zeminde dün, bugün ve yarını, MSG’deki tarihsel ‘an’ ve ‘mekân’ kapsamında pekiştiriyor, tartışmaya açıyor.
Tarihi duvar saatleri, elektronik çark düzenlemeleri, güneş saati ve sayısal ya da görsel yerleştirmelerle kendi devinimini izleyiciyle edinen ‘Moment/An’ sergisi, deneyim tasarımı ve mekân tarihine göndermelerle zenginleşirken, Kiraz’ın MSG’de açtığı 1984, 1993 ve 2007 tarihli üç ayrı kişisel sergisinden sonra ortaya koyduğu ve aynı zamanda bir Yeni Medya sanatçısı olan Hakan Gündüz’ün de, mekân ve zamana kattığı sanal, psikolojik ve duyusal müdahale ile, yepyeni boyutlar edinen bir proje olarak, kayıtlara geçiyor.
Sergiye bununla birlikte, ‘Mementografi – Andaçnâme’ başlıklı okuması ile, AİCA Türkiye üyesi ve bağımsız gazeteci, yazar Evrim Altuğ da katkıda bulunuyor.
Sanatçı Biyografileri:
Serhat Kiraz d.1954, Türkiye. 1973-1979 Devlet Güzel Sanatlar Akademisi yüksek resim bölümden mezun oldu. 1977’de ,Balkan Ülkeleri Plastik Sanatlar sergisine, 1979’da da Stuttgart’da bir sergiye ve 1980’de XI. Paris Bienali’ne katılarak, o dönemde genç bir sanatçı için alışılmamış bir başlangıç yaptı. 1977-1978’de, Sanat Tanımı Topluluğu’nun (S.T.T.) kurucu üyesi olarak gerçekleştirdiği ilk işlerinden günümüze, sanat yapıtını yalnız bir algı nesnesi olarak değil, bir felsefe nesnesi olarak görselleştirdi. “Kültürler ne denli karmaşık ve çoğul olsalar da, tek kaynaktan insan zihni ve imgeleminden doğar ve bu nedenle de bir bütün olarak değerlendirilmelidir” düşüncesine dayanan sanat felsefesinin çözümsel sonuçları olan resim, desen, fotoğraf ve çeşitli ışık kaynaklarını, geometrik, dengeli, ölçülü ve ussal bir yerleştirme yapısında birleştirdi. 1999-2006 arasında Yıldız Teknik Üniversitesi’nde (Y.T.Ü.) öğretim üyesi olarak çalışan Kiraz, 1978’den günümüze birçok karma ve kişisel sergiye katıldı. Halen çalışmalarını İstanbul’da sürdürüyor.
Hakan Gündüz d.1977, Almanya. Fizik eğitimi aldı. Bilgisayarlı görme, gerçek zamanlı bilgisayar grafikleri, insan-bilgisayar etkileşimi ve makine öğrenimi konularında uzmanlaştı. Bilgisayar bilimlerindeki yeni teknikleri artistik bir bakış açısıyla değerlendirerek gerçekleştirdiği çalışmalarına devam ediyor. Sanatçının yakın zamanlı projeleri arasında şunlar sayılabiliyor: