Connect with us

Genel

BU BİR PERFORMANS DEĞİLDİR ‘Performanstan Geriye Kalanlar…’

Published

on

Uluslararası performans sanatı platformu
Performistanbul, bu kez canlı performans sunmuyor.
12 Ocak 2019 tarihine kadar Daire Sanat’ta
görülebilecek olan Bu Bir Performans Değildir sergisi,
performans kalıntılarını sergileyerek sürece ve
dönüşüme dikkat çekmeyi amaçlıyor.

Geçtiğimiz hafta Performistanbul ve Daire Sanat iş birliğinde açılışı
gerçekleşen Bu Bir Performans Değildir sergisi “zamanı nasıl
sergilersin?” sorusunu araştırıyor ve performans sürecinin hayattaki
izlerini, sürecin objeye dönüşmüş halini sunuyor.
Türkiye’de performans sanatının önde gelen temsilcisi olarak bu alanda
araştırmalarına ve çalışmalarına devam eden Performistanbul, 3. yılına Bu
Bir Performans Değildir sergisiyle güncel sanat alanında yeni bir kapı
aralayarak giriyor.

Simge Burhanoğlu küratörlüğünde gerçekleşen sergi, Performistanbul’un
kuruluşundan bugüne kadar gerçekleştirdiği 40 performans arasından
seçilmiş 9 performanstan geriye kalanları “tekrar” sergileyerek,
performans sürecinin sergilenmesinin imkansızlığı üzerine duruyor. Canlı
performansın sergilenmediği ya da performans dokümantasyonu sergisi
olmayan Bu Bir Performans Değildir, performanslara değil, performans
sürecine; performansın sanatçılardaki, izleyicilerdeki, hayattaki izlerine ve
hissine odaklanıyor. İzleyiciler, performansın kendisini görmüyor, süreç
sonrasında kalan kalıntıların izlerini sürüyor. Amaç bir performans
dokümantasyonu üzerinden performansı tekrar var etmek ya da izlemek
değil; kalıntılar üzerinden süreci hissetmek, araştırmak ve dönüşüme
dikkat çekmek.

Bir sanatçının canlı performansı nasıl zamanı ve mekanı belli bir deneyime
ve koleksiyon değeri olan bir sanat eserine dönüşür?, Bu kalıntılar başlı
başına bir eser niteliği taşır mı? Yoksa sadece performansın objeleri
midir?, Bir sanat eserinin kimliği ve derinliği şimdi ve gelecekte nasıl
korunur ve deneyimlenir?, Malzeme ile hafıza arasındaki ilişki nedir?… gibi
soruları ele alan sergide, performanslardan geriye kalan, yaşanmışlık
taşıyan somut materyaller ile sürecin şimdiki zaman temsilcileri olan
sanatçıların performansın kendilerindeki izlerini paylaştıkları ses kayıtları da sunuluyor. Şimdiki zaman ve geçmiş performans süreci arasındaki köprünün izleyiciler tarafından oluşturulmasını dileyen, görsellik üzerine
kurulu olmayan bu sergi hafıza üzerine odaklanıyor. Elle tutulamayan
performans sürecini yani “yok olanı” sergileyen Performistanbul, güncel
sanat alanında yeni bir kapı aralamayı hedefliyor.  facebook yorum hilesi 

Her performansın hafızasını farklı formlarda barındıran objeler arasında
torba, alçılar, günlük sayfaları, bant, beton, taş ve cam kırıkları gibi
malzemeler yer alıyor. Tek başına değerli görülmeyen, fakat birçok
yaşanmışlık taşıyan ve aslında performans sonrasında artık başlı başına
birer eser haline gelen “izlere” odaklanan sergide, AslieMk‘nın Beton,
Batu Bozoğlu‘nun Sadece 15 Dakika, Ebru Sargın L.‘ın Sessizlik,
Ekin Bernay’ın Kumdan Kalelerim, Gülhatun Yıldırım‘ın Senin Yarın
Su, İ. Ata Doğruel’in Sonsuz Tarla, Leman S. Darıcıoğlu’nun
Zehirlenmiş Prenses, Özlem Ünlü’nün Tape ve Selin Kocagöncü‘nün
canlı kamera performansı Smile isimli performanslarından geriye kalanlar
yer alıyor.

12 Ocak 2019 tarihine kadar izleyicilerle buluşacak olan sergi, makaleler,
okuma ve değerlendirmeler, küratör ile turlar ve konuşmalarla
desteklenecek.

Web sitesi: www.performistanbul.org
Facebook: www.facebook.com/Performistanbul
Instagram: www.instagram.com/Performistanbul
YouTube: www.youtube.com/Performistanbul

[ngg src=”galleries” ids=”38″ display=”basic_thumbnail”]